סידרנו לך ראיון בעיתון מוביל? פנוי לדבר בתוכנית הבוקר? מה דעתך לפרסם חוות דעת מקצועית? אלו משפטים אהובים על אנשי יחסי ציבור, אבל לפני שרצים למסך או קובעים ראיון, חשוב לדעת שהלקוח מכיר את הדרישות המקצועיות ומוכן לריאיון \ המדריך המלא באדיבות שרון בכר יחסי ציבור ותקשורת

  1. שימו לב לקונטקסט כאשר אתם קובעים ראיון או מתבשרים על הזמנה לאירוח בתוכנית טלוויזיה, חשוב להבין את הדיון הכולל באולפן או נושא הכתבה. זה המקום לשאול באופן ישיר במה יעסוק הריאיון, לברר באלו אספקטים ירצה הכתב להרחיב ולהציג שאלות אלו בצורה עניינית ומזמינה, מתוך רצון להתכונן ולהביא ידע מקצועי רלוונטי. הקפידו לרשום את היום והשעה ולשריין שעה לפני הריאיון ולאחריו, על מנת להתכונן ברוגע לקראת המפגש.

  2. בארבע עיניים? ראיון עיתונאי יכול להתקיים בארבע עיניים אך הוא מכוון לתפוצה רחבה. חשוב לזכור כי כל מילה שנאמרת מוקלטת, נבחנת ותאומת בהמשך, גם אם לא ברצף השיחה. כדי להבטיח מיצוי מקסימלי של הריאיון מומלץ לכתוב דף מסרים שתרצו להעביר. הקפידו על משפטים קצרים, ברורים ופשוטים ואל תשתמשו בשפה שיווקית או מסחרית. ראיונות עיתונאים מכוונים להציף נושא המעניין את הקהל הרחב ולכן חשוב שמאחורי כל מסר תעמוד אבחנה חברתית, עסקית או מקצועית והוא ילווה בדוגמה מניסיונכם, השופכת אור על הנושא ומרחיבה את הדיון.

  3. עמידה מול מסך לקוחות רבים מעלים בפנינו את החשש מפני צילום טלוויזיוני. זמן הריאיון הקצוב, המתח ודפיקות הלב, מלווים כל מרואיין שעומד לראשונה מול מצלמה. כדי להתכונן למעמד אנו ממליצים לצלם את עצמכם במצלמת היוטיוב ולבקש מחבר\קולגה לשאול אתכם רצף של שאלות – לא דווקא בסדר הגיוני. לאחר הריאיון בחנו מחדש את תגובותיהם: באיזה מקומות רצף המשפטים היה לא ברור, האם יש מילים שחזרו על עצמן ועדיף להוריד, כיצד התמודדתם עם שאלות שהיו לא ברורות ומה שפת הגוף שליוותה את תשובותיכם מהמותניים למעלה. אם הבחנתם בחזרתיות תנועתית או מילולית חזרו שוב על התשובה. נסחו אותה מחדש והקליטו שוב את עצמכם. צפייה בעצמכם על המסך תעניק לכם את המשוב הטוב ביותר ומומלץ לשתף את הסרטונים עמנו ועם חבר קרוב, שיוכלו לתת ביקורת בונה. הקפידו שלא להפיץ את הסרטונים ליותר מדי אנשים. כאשר אתם עולים לשידור המיקוד הוא הדבר החשוב ביותר ושפע של דעות עלול ליצור חוסר ביטחון ולערער את המיקוד שלכם. בימנו אנו העלאה של סרטוני וידאו נחשבת למבורכת ברשתות החברתיות, שמעניקות קידום יתר לסרטונים. זו גם הבמה שלכם להתאמן, להציג את עצמכם ולקבל משוב מידי. אל תשכחו, גם התחקירנים מהטלוויזיה בודקים את דף הפייסבוק שלכם וזו יכולה להיות ההמלצה הטובה ביותר.

  4. כגודל הציפיות פעמים רבות אנו שומעים מלקוחות כי הריאיון או הכתבה שפורסמו היו קצרים ופחות שיקפו את הנאמר בשיחה עצמה. יש להכין את עצמכם מראש כי לאחר המפגש האישי עוברים החומרים כמה עיניים בשלבי העריכה השונים: החל מהעורך והבמאי, המשך בעורך הווידאו, עורכי התוכן והכתב עצמו. כתבה תקשורתית אינה כתבה מוזמנת שאתם יכולים לאשר ולהשפיע על עיצובה. זו הסיבה שחשוב לשנן מראש את המסרים החשובים ולחזור עליהם גם כמה פעמים, במטרה לחזק את המסר. עם זאת, אילוצי המערכת וגישתה עלולים להציג את הדברים באופן שונה ממה שהתכוונתם. קבלו זאת בסלחנות וסמכו עלינו שנדע לחזק את הדגשים מול העוסקים במלאכה מבלי להתערב באומנותם.

  5. פולו אפ לאחר פרסום של כתבה, שידור ראיון או העלאת חשיפה ברשת, חשוב למקסם את האפקט ולעדכן את לקוחותיכם בנעשה. זה המקום לשבץ את הפרסום בדיוורים השוטפים, להעלות קישור לפייסבוק ולא לשכוח להודות לעוסקים במלאכה בצורה קצרה ומקצועית. כאשר אתם מתייגים את שם הכתבה, העיתון או הערוץ, הם מקבלים מכם פידבק חיובי על עשייתם ובאותו מהלך גם מעלים את החשיפה ברשת. עם זאת, זה לא המקום להוסיף את הדברים שנשמטו בעריכה ולהשלים את משפטים שלא נכנסו לכתבה. הקפידו לתת כבוד למעמד ושדרו את המסר שאתם מקבלים את הסיקור ולא מנסים להשלימו.

עומדים לפני ראיון? בואו לפגישת הכנה עם המומחים של שרון בכר.
אנו זמינים אליכם כל השבוע
בטלפון 052-456-0136 או דרך האתר www.sharonbachar.co.il